מתאם/ת מחקר- כל מה שרצית לדעת על התפקיד

מהו תפקיד מתאמי המחקר?

מתאם/ת המחקר הקליני, מכונה באנגלית, (Study Coordinator (SC, או, (Clinical Research Coordinator (CRC. תפקיד זה הוא לב ליבו של צוות המחקר הקליני בבית החולים. זהו תפקיד משמעותי שיכול להטות את הכף להצלחת / אי הצלחת מחקר במחלקה בה הוא מתקיים. מתאמי המחקר עובדים ונמצאים תחת אחריותו של החוקר הראשי, במחלקות השונות בבתי החולים. מתאמי המחקר נדרשים להבנה של פרוטוקול המחקר בכדי לבצע את משימות אשר באחריותם על הצד הטוב ביותר.

חשוב לציין שנדרשים כישורי כתיבה ודיבור בשפה האנגלית.

איך מתחילים?

ראשית, נדרש תואר בוגר במדעי החיים / הטבע, ביוטכנולוגיה, תזונה, פיזיותרפיה, רוקחות, רפואה, רפואת שיניים, וטרינריה, סיעוד, וכדומה. ישנן מחלקות בבתי החולים שמקבלות לתפקיד ללא ניסיון קודם. אולם, כדי למקסם את סיכויי ההשמה מומלץ לעבור לפחות קורס GCP ומומלץ אף יותר לעבור הכשרה מעמיקה בקורס להכשרת מקצועות ה- CTA ,CRA ומתאם המחקר כדי להכיר את כללי הרגולציה הבינלאומיים והמקומיים, כמו גם את דרישות התפקיד.

מה מייחד את התפקיד?

מדובר בתפקיד משמעותי, מעניין ואחראי עם תחושת סיפוק עצומה. העבודה לצד הרופאים במחלקה מלמדת ומעשירה. נוצרים קשרים הדוקים עם החולים והמשפחות תוך דאגה מתמדת לרווחתם. כחלק מהתפקיד יש הזדמנויות לנסוע לפגישות חוקרים בחו”ל, לפגוש קולגות מבתי חולים בארץ ומחו”ל. בפגישת החוקרים לומדים על פרוטוקול המחקר והתרופה הנחקרת, מפתחים כישורי תקשורת ומגלים את האהבה לעבודה עם אנשים ועבור אנשים. לומדים הרבה מה- CRAs שמגיעים לביקורי הבקרה. הידע והניסיון שצוברים מסייע רבות כאשר רוצים להתקדם למשרת CRA.

עם איזה אתגרים את מתמודדת כמתאמת מחקרים?

הרופאים (החוקר הראשי וחוקרי המשנה) עסוקים מאד בטיפול בחולים במחלקות ובמרפאות. מילוי המידע בתיקי המחקר זו משימה שגוזלת מהם זמן רב. אני מנסה להקל עליהם כל שביכולתי במילוי המידע, אולם בסיכומו של דבר הם צריכים לעבור על המידע שהוקלד ולחתום. לדעת איך לרתום חוקרים להשלים את המשימות להן הם נדרשים לתת מענה, זה אתגר! כמו כן, כאשר את אחראית על מספר מחקרים של חברות שונות, לתת מענה לכל CRA שצריך מענה מהיר גם הוא אתגר לא קטן.

איך מתמודדים עם ריבוי משימות בו זמנית?

חשוב להיות כל הזמן עם היד על הדופק, לתכנן קדימה ולתעדף משימות. יצרתי לעצמי כלי עבודה כדי לעקוב אחר המשימות שבאחריותי ולעמוד בלוחות זמנים. אני נהנית מהאחריות שמוטלת עלי במסגרת תפקידי. אני מודעת לזה שחברות היוזם בוחנות כל הזמן את ביצועי המחלקה שלי במונחים של עמידה בהתחייבות לגיוס מטופלים למחקר, עמידה בלוחות זמנים למילוי המידע של החולים בתיקי המחקר, ומענה מהיר לשאלות. לתפקיד שלי יש חלק מכריע ותורם. חשוב לי למצב את המחלקה שלי במקום איכותי ומצטיין, כי אם נעמוד ביעדים נמשיך לקבל מחקרים ולחולים שלנו תהיינה הזדמנויות להיחשף לטיפולים החדשים והמתקדמים ביותר.

לאיזה תפקידים אפשר להתפתח?

תפקיד מתאם המחקר בבית החולים מקיף משימות רבות ומגוונות. ישנן מחלקות בהן יש מתאמות שאחראיות על עבודה מול המטופלים וקשר עם ה- CRAs, בלבד, מתאמות אחרות אחראיות על העבודה מול וועדת הלסינקי, תקציבי מחקר, וחוזים, וקבוצת מתאמות אחרת אחראית על הקלדת הנתונים מתוך הרשומות הרפואיות של בית החולים אל הרשומות אלקטרוניות של תיקי המחקר (EDC). וישנן מחלקות בהן המתאמות עושות הכל מהכל. זה תלוי מקום, ובהתאם אפשר להתפתח בלימוד מגוון המשימות. אפשר להתקדם לתפקיד ניהולי במחלקה עצמה, להיות אחראי על כמה מתאמות, וכמובן אפשר להתקדם למשרת CRA. לרוב נדרש ניסיון של שנתיים לפחות כמתאמת מחקרים.

מה עוד אפשר לציין על תפקיד מתאם המחקר?

התפקיד מתאים לאנשים שהם מאורגנים ומסודרים מאד מיסודם, דקדקנים, אחראים, בעלי יכולת למידה עצמאית המסוגלים לבצע כמה משימות בו זמנית (multitasking), בעלי יכולת לתכנן משימות מראש ולתעדף אותן, בעלי תושייה לפתרון אתגרים (יש לא מעט תקלות על בסיס יומיומי), בעלי סבלנות רבה (חובה כאשר מטפלים בחולים), המסוגלים לעבוד הן עצמאית והן בשיתוף פעולה בעבודת צוות עם יכולת לרתום ולהניע אנשים. חשוב להיות בעל חמלה ורצון לטפל בחולים כי בתפקיד הזה יש מגע יומיומי ישיר עם החולים ובני משפחותיהם.

אז אם תכונות אלו קיימות באופייך, ועבודה עם רופאים ומטופלים מעניינת אותך, תפקיד תיאום המחקר עשוי להתאים לך.

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך-

דילוג לתוכן