קורס GCP, או קורס CRA? זאת השאלה…

(מטעמי נוחות, הטקסט נכתב בלשון זכר אך מכוון לנשים וגברים כאחד)

בוגרי מדעי החיים אשר שוקלים קריירה בתחום הניסויים הקליניים מבקשים תכופות את עצת אלו שכבר השתלבו במשרות שונות בתחום. לא אחת אנחנו פוגשים בפורומים השונים שאלה לגבי – האם אפשר להתקבל לעבודה כמתאם מחקר באחת ממחלקות בתי החולים ללא-ניסיון? האם נדרשת תעודת השתתפות בקורס GCP (קצר וזול יותר), או קורס CRA (ארוך ויקר יותר)?
דעות המשיבים מגוונות ולרוב מסתמכות על ניסיון עבר של המשיב עצמו.

אז בואו נעשה קצת סדר:

  • בקורס ה-GCP לומדים את דרישות הרגולציה הבינלאומית והמקומית (במקרה שלנו, נוהל משרד הבריאות הישראלי) לביצוע ניסויים רפואיים (קליניים) בבני-אדם.
    בקורס זה לא מלמדים על תפקידי ועבודת ה-CRA, CTA, ומתאם מחקר.
  • בקורס ה-CRA לומדים את כל החומר שמועבר בקורס ה-GCP ובנוסף לומדים לפרטי-פרטים על כל המשימות היומיומיות של התפקידים השונים המבצעים את העובדה בפועל (מתאמי המחקר בבתי החולים, ה-CRA וה-CTA בחברות המפתחות את מוצרי המחקר). הקורס רחב ומקיף יותר כדי לתת מענה למשימות הרבות והמגוונות בעלות האחריות הרבה שהתפקידים הללו נושאים בחובם.

האם זה כזה חשוב או משתלם להשקיע זמן וכסף בקורס רחב יותר אם יש מקומות שיאפשרו להתקבל עם מינימום ידע שאפשר לרכוש בקורס GCP?

כמו בתחומים רבים בחיים, ההחלטה היא בסיכומו של דבר שלכם. תחשבו עם עצמכם, בשקט, האם נכון ומתאים לכם להתחיל תפקיד הטומן בחובו אחריות רבה עם מינימום ידע או להגיע מאובזרים עם ארגז כלים מלא שיאפשר לכם להשתלב בקלות רבה יותר, ברוגע, ללא-חשש ולחץ מטעויות, שכן בחיי אדם אנחנו עוסקים.

בניסיון להקל עליכם, המתלבטים, בתהליך קבלת ההחלטה צריך לקחת בחשבון ש-

  • היות ויש שונות בדרישות המעסיק הראשון שלכם, חשוב לדעת כי למחזיקים בתעודת CRA האפשרויות רבות ומגוונות יותר הן בתחילת הדרך והן במעלה הדרך. לאחר צבירת ניסיון כמתאם מחקר, בחיפוש עבודה כדי להתקדם למשרת CRA, יהיו חברות עבורן תעודת CRA היא יתרון על פני מתמודדים אחרים.
  • בחלק ממקומות התעסוקה קיים תהליך קבלת עובד מסודר עם חפיפה ו/או חונכות עם בעל תפקיד מנוסה שילווה את צעדיכם הראשונים בתפקיד החדש. אך לא כך הוא בכל מקומות התעסוקה. משך זמן החניכה משתנה גם הוא ממקום למקום. לא אחת נזרקים למים העמוקים ונדרשים ללמוד לשחות לבד.
  • בקורס ה-CRA פוגשים מגוון מרצים שעובדים מזה שנים בתפקידים שונים בתחום. זה מאפשר הבנה מלאה יותר של התמונה.
    בקורס אפשר לשאול את המרצים שאלות, להתייעץ ולזכות בסוג של חניכה המאפשרת להבין טוב יותר את אפשרויות התעסוקה ההתחלתיות והעתידיות. כלומר לבחון, האם יתאים לכם לעבוד בבית חולים עם רופאים ומטופלים, או שתעדיפו לנסות להשתלב בתחילת הדרך בתפקיד אדמיניסטרטיבי (CTA) בחברה שתסכים לקבל אתכם לתפקיד, ללא ניסיון קודם כמתאם מחקר. זו הזדמנות מיוחדת שמאפשרת לייעל ולמקסם את חיפוש העבודה בסיום הקורס, וכמובן לטוות את נתיב הקריירה בהמשך.
  • השתלבות בתפקיד מתאם מחקר משמעה שמיד עם הכניסה לתפקיד, יש אינטראקציה יומיומית עם בעלי תפקידים רבים, בו-זמנית, תחת תנאי לוחות זמנים לחוצים עם דרישה לאיכות עבודה גבוהה. היומיום עמוס במשימות רבות שיש להשלים בקצב מהיר.
    החוקר (רופא) האחראי לניסוי סומך עליך לפעול עצמאית, להניע תהליכים מול המטופלים ומול החברות, ללא דיחוי וללא טעויות. אף לא חוקר אחד מעוניין לקבל שיחת נזיפה מהחברה המממנת את המחקר על איכות עבודה ירודה של מתאם המחקר שלו, אי-עמידה בזמני גיוס מטופלים או עיכוב בזמני מענה לשאלות.
    המטופל שמשתתף בניסוי מגיע לביקורים בבתי החולים עם לא מעט שאלות ובקשות שיש לתת להן מענה. מדובר על טיפולים רפואיים חדשים. אצל כל מטופל שהתנדב להשתתף בניסוי קליני קיימת תקווה למרפא, אך התקווה מהולה בחששות. מתאם המחקר הוא הדמות המרכזית איתה יש למטופל מגע צמוד ורציף. האחריות שרובצת על מתאם המחקר בהקשר הזה היא רבה.
    במקביל, למתן מענה הן לחוקר והן למטופל, יש לזכור שגם נציג החברה המממנת את המחקר דורש מהמתאם מענה מהיר, מדויק ואיכותי לבקשות שלו.

לציין, הרשום לעיל הוא על קצה המזלג.

בניתוח קר של המוצג, תנאי הקבלה בחלק מהמקומות יאפשרו השתלבות בתחום ללא קורס, או עם מינימום ידע (היינו, קורס GCP). יחד עם זאת, בבואכם לקבל החלטה אישית בבחירת מסלול ההכשרה קחו אחריות וקבלו החלטה מושכלת, מה הכי נכון ומתאים לאופי שלכם כדי להתחיל את התפקיד הראשון בתחום. האם זה רק כדי לסמן וי והעיקר להתקבל, או שחשובה לכם ההתמקצעות האישית, בתחום שאתם מתכננים לפתח בו קריירה. זכרו, באינטראקציה היומיומית שלכם עם בעלי התפקידים השונים, מסתכלים עליכם לכל אורך הדרך. בוחנים אתכם. ככל שתנצנצו יותר, ומהר יותר, כך יגבר הסיכוי שלכם להתקדם ולהתפתח מהר יותר מבחינה מקצועית.

רוצים להתייעץ ולהתלבט יחד? מוזמנים לפנות אלינו ….

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך-

דילוג לתוכן